I begynnelsen av videoen stiller veiledningspedagog Eva Bjerkholt spørsmålstegn ved om
veiledningen egentlig alltid må ta utgangspunkt i at man har et problem. Hun
mener dette representerer et misforstått syn på veiledning. Veiledning kan like
gjerne handle om noe man har fått til. Hun problematiserer også hvem som skal
bestemme hva som skal tas opp veiledningen. Det kan være både praksisveileder,
praksisplanen eller veisøker som legger føringer for dette.
I samtaleksempelet spør veileder om hvilke spørsmål veisøker
vil ta opp i veiledningen. Veisøker nevner utfordringer i forhold til overgangen
småtrinnet-mellomtrinnet. Veileder har her en åpen tilnærming der det også blir
spurt om det er flere andre temaer veisøker ønsker at man tar opp. I den videre samtalen presiserer veilederen at kommentarer
fra vedkommende ikke må bli oppfattet som en fasit. Veileder forteller at
vedkommende ikke skal overføre sin stil til veisøker. Det er veilederens
refleksjoner som skal stå i sentrum.
Eva Bjerkholt gjør en analyse av denne samtalen etterpå. Hun
fremhever at det er viktig at flere perspektiver blir brakt inn i
veiledningssamtalen. I eksempelet fokuserer for eksempel veisøker på elevgruppen,
mens veileder fokuserer på faglig perspektiver. I tillegg poengterer Bjerkholt
at innholdet i veiledningen bør både inkludere noe om «hva som har foregått» og
begrunnelser for det man har gjort.
Mine kommentarer
Et interessant spørsmål i
veiledningen er i hvilken grad veilederen skal gi «svar». Dette er noe som
veisøker kanskje også vil forvente å få. Hvis man som veileder ikke vil gi for
mange svar, blir det ekstra viktig at man sier noe om hvorfor man vil det skal
være slik. Et annet interessant spørsmål er om veileder allikevel bør forsøke å
gi noe svar dersom veisøker virkelig ønsker seg dette.
Videre lesning
Her vil følgende artikler kunne være aktuelle: Hva er veiledning?, Handlings- og refleksjonsmodellen, Skriftlige refleksjonsredskap i veiledningen, Verdsettende undersøkelse, Å samtale omsamtalen i veiledningen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar